08 Temmuz 2020 Çarşamba Saat:
01:36
10-12-2019
  

Allah'tan Başkasına Secde Edilmesi

İslam’a ve Ehl-i Beyt mektebine göre tevhid, en üstün ve değerli esas olup imanla küfür arasındaki sınırdır. Tevhidin karşısında Kur’an’ın “büyük zulüm” ve “bağışlanmayan günah” diye nitelediği Allah’a şirk koşmak vardır.

Facebook da Paylaş

 

 

 

 

 

Ehlader Araştırma Bölümü

 

 

Kâbe Allah’a ibadet ettiğimiz, kıble edindiğimiz, namaz ve ibadetlerimizi ona doğru yaptığımız bir yerdir. Kabe’ye karşı yaptığımız secdeyle Allah’a ibadet etmekteyiz. Zira Allah’ın âyeti kendi başına bir anlam ifade etmez, o yalnızca bir âyet ve semboldür. Ona secde ediliyorsa gerçekte nişanenin sahibi olan Allah’a ibadet edilmiştir.[1]

 

İslam’da Allah’a yapılan belirli secdenin dışında bir secde yoktur, hatta tazim ve saygı amaçlı olsa dahi. Elimize ulaşan rivayetlerde bazı sahabelerin Peygamber’in (s.a.a) yanına gelerek kendisine secde etme teklifinde bulundukları, Peygamber’in de (s.a.a) “Hayır, yalnızca Allah’a secde edin”[2] diye buyurduğu nakledilmiştir.

 

Peki, konu ile ilgili Şii Müçtehitlerinin fetvaları nelerdir?

 

Aşağıda taklit mercilerinin bu konuda ki fetvalarına yer veriyoruz:

 

Ayetullah el-Uzma Hamaneî’nin Fetvası:

 

"Allah-u Teâlâ’dan başkasına secde etmek haramdır. Masum İmamların (a.s) kabirleri karşısında alınlarını yere koyan bazı kimseler bunu Allah’a şükür amacıyla yapıyorlarsa sakıncası yoktur;ama bu amaçla yapılmıyorsa haramdır."

 

Ayetullah el-Uzma Lenkeranî’nin Fetvası:

 

"Allah’tan başkası için yapılan tazim ve secde caiz değildir. Yakup ve oğullarının yaptığı secde Allah’a şükür secdesi idi. Bu konuda Merhum Seyyid Yezdî’nin “Urvetu’l-Vuska” adlı eserine başvurunuz."

 

Ayetullah el-Uzma Sistanî’nin Fetvası:

 

"Allah’tan başkasına secde etmek caiz değildir. Hz. Yusuf (a.s) konusunda Allâme Tabatabâî’nin el-Mizaneseri vb. muteber tefsirlere müracaat edilebilir."

 

Ayetullah el-Uzma Mekarim Şirazî’nin Fetvası:

 

"Âlim ve müfessirlerin arasında yaygın olan görüş şudur: Onların secdesi Allah’ın Yusuf’a verdiği azametten dolayı bir çeşit şükür secdesi olarak Allah’a yaptıkları secdedir."

 

 

 

 


[1]     Tefsiru’l-Mizan (Farsça tercümesi), c. 11, s. 339 ve Tefsir-i Fahr-i Râzi, söz konusu âyetin tefsiri.

[2]     Mustedreku’l-Vesail(Müessese-i Âlu’l-Beyt baskısı), Kum, c. 4, s. 480, h.k. 1408.

 

 

 

 

Facebook da Paylaş
YORUMLAR
Henüz Yorum Yok !
Kategorideki Diğer Haberler